چرا دعایم مستجاب نمی شود؟
(( طلبه پاسخگو ))
««دوستان خوبم بیاییم همه با هم پرسشگری را تجربه کنیم.»»

پرسش:

ناشناس من چندین ساله هر دعایی می کنم براورده نمیشه , قرآن که دروغ نیست چون گفته ادعونی استجب لکم یعنی همه دعاهایی که میکنم به ضرر منه؟؟؟ چرا باید یکی به آسونی به هدفش برسه و من با هزار بدبختی بازم نرسم؟
پاسخ:

با سلام وعرض ادب به شما پرسشگر محترم از اینکه به بنده اعتماد کردید وسوالتون رو مطرح کردید سپاسگزارم.انشاءالله که جوابم مفید باشد. تنها در خواستی که دارم این است که جواب را تا به آخر بادقت مطالعه بفرمایید مخصوصا روایت امیرالمومنین علی(ع) رو و اگر در انتها نکته ای یا نقدی داشتید بنده در خدمتان هستم.

در ابتدا نظرتون رو جلب می کنم به روایتی که  در آن شخصی ازحضرت علی (ع)سوالی مشابه شما پرسیدند و امام به زیبای جواب او را دادند و در ادامه دقیق وارد بحث می شوم وتوضیح می دهم.

روایت این است:

«شخصی نزد امیرالمومنین علی(ع)از عدم اجابت دعایشان شکوه کرد.حضرت علت آن را چنینن بیان فرمودند:

دلهای شما در هشت چیز خیانت کرده اند(لذا دعایتان مستجاب نمی شود):

1- خدا را شناختید ولی حق او را چنان که باید ادا نکردید.

2- به رسول او ایمان آوردید سپس باسنتش مخالفت کردید.

3- کتاب او را خواندید ولی بدان عمل نکردید.

4- می گویید از کیفر و عقاب می ترسید اما همواره اعمالی مرتکب می شوید که شما را به آن نزدیک می کند.

5- می گویید به پاداش الهی مشتاقید لکن همواره کاری می کنید که شما را از آن دور می سازد.

6- از نعمت های خدا بهره می برید و شکر او را بجا نمی آورید.

7- به شما گفته شده دشمن شیطان باشید ولی شما با او دوستی می کنید.

8- عیوب مردم را نصب العین خود کرده اید واز عیوب خود غافلید.

با این همه چگونه انتظار دارید دعایتان مستجاب شود در حالی که خود درهای آن را بسته اید.

سپس فرمدند:تقوی پیشه کنید. اعمال خود را اصلاح کنید.نیات خود را صادق گردانید.امر به معروف ونهی از منکر کنید تا دعایتان مستجاب شود.»

این روایت قابل تامل است . من خودم که در تک تک مواردش مشکل دارم.
پرسشگر عزیز اگر به اوصاف الهي توجه كنيم و به صفات پروردگار ايمان بياوريم و بدانيم خداوند رئوف و رحيم است، در مي يابيم كه اگر خواسته هاي انسان بر آورده نمي شود، دليلش بخل نيست. خداوند با توجه به كمال و سعادت و مصلحت انسان خواسته هاي او را اجابت مي كند. در دعاي افتتاح مي خوانيم: "اگر حاجتم را دير برآوردي، از سر ناداني بر تو عتاب كردم،‌در صورتي كه تأخير در اجابت حاجتم برايم بهتر بوده است، زيرا تو به امور آگاهي".
البته شيطان در يكي از مواردي كه وسوسه مي كند، همين مورد تأخير اجابت دعا است. از اين راه انسان را مأيوس مي كند تا او به خدا بدبين شود. گاهي اين وسوسه، در كارهاي نيك و خوب انجام مي شود و مثلاً انسان را به فكر ريا مي اندازد، يا تلقين مي كند كه اين كار را به خاطر ريا انجام مي دهم، بنابراين اين فكر را نيز كه كار شما از ريا باشد، از ذهن خود دور نماييد. اما در موارد دعا ائمه اطهار(ع) به اين نكته توجه داشته و همگان را از افتادن به دام بدبيني و سوء ظن به خدا برحذر داشته اند. اميرمؤمنان(ع) مي فرمايد: "دير اجابت نمودن خدا، ‌تو را نااميد نكند كه همانا بخشش،‌ بسته به مقدار درخواست است و چه بسا در اجابت دعاي تو تأخير رخ دهد تا درخواست تو طولاني تر گردد و بخشش او كامل تر شود. چه بسا چيزي را خواسته اي و تو را نداده و بهتر از آن را در اين دنيا يا آن دنيا داده و يا بهتر آن بوده كه آن را از تو باز دارد. چه بسا چيزي را طلب نمودي كه اگر به تو مي داد،‌ تباهي دين و دنياي خود را در آن مي ديدي".(1)
پس تأخير اجابت دعا، نشان كم لطفي و كم محبتي خدا نيست، بلكه گاهي بر عكس، هرچه بيشتر تأخير شود، دليل بر بيشتر دوست داشتن خدا است. امام صادق(ع) مي فرمايد: "وقتي كه مؤمني دعا مي كند،‌ خداوند به ملائكه مي فرمايد: دعايش را مستجاب نمودم، ولي آن را نگه داريد و عطا نكنيد كه من دوست دارم صداي اين بندة مؤمن را بشنوم. بنده‌اي هم هست كه دعا مي كند و خداوند مي فرمايد: زود حاجتش را بدهيد كه آوازش را دوست ندارم".(2)
اگر كسي بداند خداوند در عوض عدم اجابت دعا در دنيا، چه پاداشي براي او در آخرت در نظر گرفته است، هرگز نا اميد نمي شود. امام صادق(ع) مي فرمايد: "روز قيامت خداوند متعال مي فرمايد: اي بندة من!‌ تو مرا خواندي و من اجابتت را به تأخير انداختم. اكنون ثواب و پاداش تو چنين و چنان است. پس مؤمن آرزو مي كند كه كاش هيچ دعايي از او در دنيا اجابت نمي شد، براي آن ثواب و پاداش نيك كه مي بيند".(3)
از روايات استفاده مي شود كه هيچ دعايي بي اثر نيست و هر دعايي در دنيا و آخرت تأثير مناسب خود را دارد.
امام سجاد(ع) مي فرمايد: "دعاي مؤمن يكي از سه فايده را دارد: يا براي او ذخيره مي گردد يا در دنيا برآورده مي شود يا بلايي را كه مي خواست به او برسد،‌ از وي مي گرداند".(4)
علاوه بر مطالب ياد شده، هميشه به اين نكته توجه داشته باشيد كه نماز و روزه و دعا و غيره، مطلوبيت ذاتي دارند و فلسفه دعا تنها بر آوردن حوائج به ويژه خواسته هاي دنيوي نيست، بلكه نفس دعا و مناجات با خدا،‌ صرف نظر از اجابت يا عدم اجابت، موضوعيت دارد و به اصطلاح طلب مهم تر از مطلوب است.(5)
ما به دعا كردن امر شده ايم و بايد به اين وظيفه عمل كنيم و نتيجه را به خداوند واگذار نماييم.
براي استجابت دعا بايد شرايطي را مهيا نمود و موانعي را برطرف ساخت. در ذيل به برخي از شرايط و موانع اشاره مي‏شود:
الف) شرايط استجابت دعا.
1 - دعا و ارتباط مداوم با خدا در هر حال:
خداوند به پيامبرش دستور مي‏دهد كه "نفس خويش را در كمال شكيبايي در هر بامداد و شامگاه به دعا كردن و جلب خشنودي خدا وادار كن".(6)
قرآن كساني را كه فقط در هنگام گرفتاري و مشكلات دعا مي‏كنند، مورد نكوهش قرار داده است: "وقتي به انسان گرفتاري و غمي روي مي‏آورد، ما را در هر حال (خواب و بيداري، نشسته و ايستاده) بخواند و چون گرفتاريش را برطرف كنيم، برود (و از ارتباط خود با خدا از جهت كميت و كيفيت بكاهد و گاهي قطع نمايد، به گونه‏اي كه) گويي اصلاً ما را براي گرفتاري كه به او رسيده بود، نخوانده است!".(7)
امام صادق (ع) مي‏فرمايد: "كسي كه پيش‏دستي در دعا نكند و فقط در وقت نزول بلا دست به دعا بردارد، دعايش در آن وقت مستجاب نگردد و فرشتگان گويند: اين آواز را نشناسيم". در روايت ديگري آمده كه "به او مي‏گويند: تا امروز كجا بودي؟!".(8)
در اصول كافي آمده كه خداوند به حضرت داوود(ع) فرمود: "مرا در روزهاي خوش و آسايش ياد كن تا من دعاي تو را در روزهاي گرفتاري و سختي اجابت كنم".(9)
2 - دعا بايد از صميم قلب باشد.
تمام ذرات وجود انسان يك چيزي را بخواهد و طلب كند و دل و زيانش با عمل و رفتارش هماهنگ باشد.
3 - اعتماد به خدا و اطمينان به اجابت او:
امام صادق(ع) فرمود: "خدا دعايي را كه از دل غافل و بي خبر برخيزد، مستجاب نمي‏كند پس وقتي دعا كني، از عمق دل به او روي آور (و دلت را با زبانت همراه گردان) و سپس به اجابت دعايت مطمئن باش".(10)
4 - قطع اميد از غير خدا و اميد و اطمينان به خداوند.
امام صادق(ع) فرمود: "هرگاه يكي از شما بخواهد كه هر چه از خدا درخواست مي‏كند، خدا به او عطا فرمايد، بايد از همه مردم نااميد و مأيوس گردد و هيچ اميدي جز به درگاه خدا نداشته باشد".(11) او به نقطه‏اي از ايمان و توكل بايد برسد كه بداند همه قدرت‏ها و علل جهان تحت اراده و قدرت الهي قرار دارند.
پس از خدا بخواهد كه اسباب و علل مادي و معنوي جهان را جهت صلاح و منفعت او قرار دهد.
5 - دعا بايد در كنار تلاش و تدبير باشد.
پيامبر اكرم(ص) فرمود: "الداعي بلا عمل كالرامي بلا وتر؛ كسي كه دعا مي‏كند و به دنبال آن تلاش و عمل نمي‏كند، مانند آن است كه بي چله كمان تير مي‏اندازد".(12)
دعا نمي‏تواند جاي تلاش و برنامه ريزي در زندگي را بگيرد، بلكه مكمل آن مي‏تواند باشد.
6 - دعا بايد با حالت تضرع و دلي شكسته باشد.
امام صادق(ع) فرمود: "هرگاه دلتان شكست، دعا كنيد، زيرا دل تا پاك و خالص نشود، شكسته نمي‏شود".(13)
7 - مكان دعا در استجابت تأثير دارد، مثلاً دعا در حرم امامان (ع) مخصوصاً حرم امام حسين(ع) و كنار خانه خدا به خصوص مقام حضرت ابراهيم(ع) و كنار حجرالاسود.
8 - زمان دعا: دعاي پنهاني و در تاريكي شب زودتر به اجابت مي‏رسد، مخصوصاً در قنوت يا سجده نماز "وتر" كه بعد از خواندن هشت ركعت نماز شب و دو ركعت نماز شفع خوانده مي‏شود.(14)
قرآن مي‏فرمايد: "پروردگار خود را به حالت تضرع و تذلل و در پنهاني و خفا بخوانيد".
دعا در شب‏هاي ماه رمضان و رجب و دهه اول ذي‏الحجه و غير آن دعا را به اجابت نزديك مي‏كند.
9 - توسل به چهارده معصوم(ع) و آن‏ها را بر پايه آيه شريفه "وابتغوا اليه الوسيله" وسيله و شفيع قرار دادن.
10 - غسل توبه نمايد، سپس با وضو چهار ركعت نماز بخواند در هر ركعت يك مرتبه سوره حمد و سه مرتبه توحيد و يك مرتبه سوره "الناس" و يك مرتبه "فلق" را بخوانيد. بعد از نماز هفتاد مرتبه استغفرالله ربي و اتوب اليه و بعد از هفت مرتبه "لا حول و لا قوة الا بالله العلي العظيم" سپس بگوييد: يا عزيز يا غفار اغفرلي ذنوبي و ذنوب جميع المؤمنين و المؤمنات فانه لا يغفر الذنوب الا انت."(15)
به اين ترتيب شخص در جاده دعا قرار مي‏گيرد و بايد مراقب باشد تا راه دعا را درست بپيمايد، و به بيراهه نرود. نشاني راه دعا را ذكر خواهيم كرد.
ب) موانع استجابت دعا
امام علي(ع) مي‏فرمايد: -المعصية تمنع الاجابة؛(16) گناه مانع اجابت دعا است".
گناهان سه نوع تأثير منفي در دعا مي‏گذارند:
1 - لذت دعا و مناجات را سلب مي‏كنند.
انسان دعا مي‏كند، اما لذت نمي‏برد و رقت قلب پيدا نمي‏كند.
2 - مانع استجابت دعا مي‏شوند.
3 - توفيق دعا كردن يا شركت نمودن در مجالس دعا را از انسان سلب مي‏كنند.
برخي از گناهان در عدم اجابت دعا تأثير بيشتر دارند كه در ذيل به نمونه‏اي از آن‏ها اشاره مي‏كنيم.
امام سجاد(ع) فرمود: "گناهاني كه دعا را بازمي‏گرداند و مانع استجابت مي‏شوند، عبارتند از: بددلي و سوءظن به مؤمنان و كارهاي آنان؛ طينت و دروني ناپاك داشتن؛ نفاق و دورويي با برادران و خواهران ايماني؛ عدم اطمينان به اجابت دعا؛ تأخير نمازهاي واجب (و نخواندن آن در اول وقت فضيلت) آن كه وقت آن بگذرد؛ بدزباني و فحاشي و اهانت كردن؛ نزديك نشدن به خدا به وسيله صدقه و كارهاي نيك". (17)
نيز فرمود: "از جمله گناهاني كه مانع استجابت دعا مي‏گردد، نافرماني و رنجاندن خاطر پدر و مادر است".(18)
در برخي از روايات، بداخلاقي سبب باز گرداندن دعا معرفي شده است.
علل عدم اجابت دعاها از ديدگاه اميرالمؤمنين(ع)
مردي به حضرت عرض كرد: خداوند مي‏فرمايد: "ادعوني استجب لكم" پس چرا ما دعا مي‏كنيم، ولي اجابت نمي‏شود، حضرت فرمود: چون دل‏هاي شما در هشت مورد خيانت و بي وفايي كرد:
1 - خدا را شناختيد، ولي حقش را آن گونه كه بر شما واجب بود، ادا نكرديد. از اين رو آن معرفت به كار شما نيامد.
2 - به پيامبر خدا ايمان آورديد، ولي در عمل با سنت و روش او مخالفت كرديد، پس ثمره ايمان شما چه شد؟
3 - كتاب خدا (قرآن) را خوانديد، ولي در عمل با آن مخالفت كرديد.
4 - گفتيد ما از آتش دوزخ مي‏ترسيم، ولي در همه حالات به واسطه گناهان خود به سوي جهنم مي‏رويد.
5 - گفتيد ما به بهشت تمايل و رغبت داريم، ولي كارهايي انجام مي‏دهيد كه شما را از بهشت دور مي‏سازد.
6 - نعمت‏هاي خدا را استفاده مي‏كنيد، ولي شكر و سپاس گزاري نمي‏كند.
7 - خداوند فرمود: شيطان دشمن شما است، شما نيز او را دشمن گيريد.(19) شما به زبان او را لعن مي‏كنيد، ولي در عمل با او دوستي مي‏نماييد و از او اطاعت مي‏كنيد.
8 - عيب‏هاي مردم را برابر ديدگان‏تان قرار داديد و عيب‏هاي خود را پشت سرانداختيد، در نتيجه كسي را ملامت مي‏كنيد كه خود به ملامت سزاوارتر از او هستيد.
با اين وضع چه دعايي از شما مستجاب گردد، در صورتي كه شما راه‏ها و درهاي دعا را به روي خود بسته‏ايد؟!
"پس تقوا پيشه كنيد؛ كارهايتان را اصلاح كنيد؛ امر به معروف و نهي از منكر كنيد تا خدا دعايتان را مستجاب كند.(20)
راه دعا از ديدگاه امام صادق(ع)
شخصي خدمت امام صادق(ع) عرض كرد: دو آيه در قرآن است كه تأويل و معناي آن را نمي‏دانم. يكي "ادعوني استجب لكم" است، كه ما هر چه دعا مي‏كنيم، اجابت نمي‏شود. حضرت فرمود: "من سر عدم اجابت دعايتان را به شما مي‏گويم. اگر تو خدا را در آن چه دستور فرموده اطاعت كني و آن گاه او را بخواني، دعايت را اجابت مي‏كند، ولي تو با (دستورهاي) او مخالفت كرده، نافرماني‏اش مي‏كني. او نيز اجابت نمي‏كند. با اين حال، اگر خدا را از راهش بخواني - اگر چه گناهكار باشي - خدا دعايت را مستجاب مي‏كند".
آن شخص پرسيد: راه دعا چيست؟ فرمود: "نماز (21) كه خواندي، ابتدا تمجيد كرده، او را به بزرگي مي‏ستايي و به هر نحو كه مي‏تواني، حمد و ستايش مي‏كني، سپس بر پيامبر(ص) و آلش درود مي‏فرستي و به تبليغ رسالتش گواهي مي‏دهي، و بر ائمه هدي سلام مي‏دهي، آن گاه نعمت‏هاي خدا را بر خود مي‏شماري و او را به خاطر آن‏ها ستايش و شكر مي‏كني. بعد به گناهان خود يكايك اعتراف مي‏كني و هر كدام را كه به يادداري، اقرار مي‏نمايي. هر كدام را به خاطر نداري، به طور سربسته به زبان مي‏آوري و از همه گناهان به درگاه خدا توبه مي‏كني و تصميم مي‏گيري كه ديگر گناه نكني و از روي پشيماني و صدق نيت و خلوص، و در بيم و اميد از آن‏ها
استغفار و طلب آمرزش مي‏كني، سپس مي‏گويي: اللهم اني أعتذر اليك من ذنوبي و استغفرك و أتوب اليك فأعني علي طاعتك و وفّقني لما اوجبت عليّ من كل ما يرضيك فاني لم أر أحداً بلغ شيئاً من طاعتك الا بنعمتك عليه قبل طاعتك، فأنعم عليّ بنعمة أنال به رضوانك و الجنةَ. بعد از رعايت اين مراتب، حاجت خود را بخواه، كه اميدوارم خدا نااميدت نكند و حاجتت را برآورد.(22)
چند تذكر:
1 - گاهي با وجود تمام شرايط دعا، دعا مستجاب نمي‏شود، چون به مصلحت ما نيست، يعني چيزي را طلب مي‏كنيم كه به سود ما نيست، اگر چه مي‏پنداريم به نفع ما است.(23)
2 - گاهي دعا مستجاب مي‏شود، ولي از روي مصالحي تحقق عملي آن به تأخير مي‏افتد، حتي ممكن است تا بيست سال طول بكشد تا محقق گردد.
3 - در روايت است خداوند وقتي بنده‏اي را دوست داشته باشد، اجابت دعاي او را به تأخير مي‏اندازد تا بنده‏اش با او راز گويد.
از اين رو مؤمنان ثابت قدم هيچ گاه از تكرار دعا مأيوس نمي‏شوند، بلكه مي‏گويند:
دسـت از طلب نـدارم تا كـام من برآيد يا جان رسد به جانان يا جان ز تن درآيد.

واینکه بعضی ها خوب نیستند ودعایشان مستجاب می شود علتش ممکن است این روایت باشد که ذکر شده چون خدا نمی خواهد صدای او را بشنود دعایش را مستجاب مکند تا زود از درگاه او فاصله بگیرد و بنده بدش را نبیند.

خوب جوابم به پایان رسید اگه نکته ای بود یا نقدی داشتید بفرمایید تا به نتیجه مطلوب برسیم.
پي‏نوشت‏ها:
پي نوشت ها:
1. نهج البلاغه، نامه 31.
2. اصول كافي، ج 4، ص 245.
3. همان، ص 247.
4. تحف العقول، ص 202.
5. مصباح يزدي، بر درگاه دوست، ص 56.
6. كهف (18) آيه 28.
7. يونس (10) آيه 12.
8. اصول كافي، ج 4، ص 219.
9. بحارالانوار، ج 93، ص 381.
10. بحارالانوار ج 93، ص 305.
11. عدة الداعي، ص 97.
12. عدة الداعي، ص 97.
13. مكارم الاخلاق، ص 315.
14. پيامبر(ص) فرمود: "براي خدا منادي هست كه هنگام سحر ندا مي‏كند: آيا دعا كننده‏اي هست تا اجابت نمايم؟ آيا استغفار كننده‏اي هست تا مورد بخشش قرار دهم؟ آيا درخواست كننده‏اي هست تا به او عطا نمايم؟"
15. رساله "لقاءالله"، ميرزا جواد آقا ملكي تبريزي، ص 119.
16. همان، ص 87.
17. غررالحكم، ترجمه محمد علي انصاري، ج 1، ص 32.
18. معاني الاخبار، ص 271، به نقل از كيفرگناه و عواقب آن، سيد هاشم رسولي محلاتي.
19. همان، ص 270.
20. مؤمن (40) آيه 60.
21. بحارالانوار، ج 93، ص 376 و 377.
22. غسل و نماز توبه به كيفيتي كه ذكر شد.
23. فلاح السائل، ص 38 و 39.
24. قرآن كريم در اين مورد مي‏گويد: "چه بسا چيزي را خوش نداريد، حال آن كه خير و منفعت شما در آن است و يا چيزي را دوست داشته باشيد، حال آن كه شر و ضرر شما در آن است. خدا مي‏داند، ولي شما نمي‏دانيد". سوره بقره، آيه 216.



نظرات شما عزیزان:

فرزانه
ساعت19:14---26 دی 1389
سلام
کامل بود
ولی خیلی سخت بود


جواد
ساعت0:08---14 آذر 1389
سلام دوستان عزیزم



یک فرصت استثنایی



فرصت را از دست ندهید و با دارا بودن شرایط با ما همراه شوید



برای



ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ۞۞,ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ

ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ۞۞,ּּּּּ ּ ּ ּ ּ \____________________

ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ۞۞,ּ ּ ּ ּ ּ ּ \¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯ֹֹ\

ּ ּ ּ ۞۞ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּּ۞۞,ּּּ ּ ּ ּ\ تبادل لینک کنیم؟؟!! ִ \

ּ ּ ּ۞۞ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ۞ּ ּ ּּ۞۞ـּ ּ ּ ּ\__________________̲̲/_̲

ּ ּ ۞۞ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ۞۞ּ ּ ּ\¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

ּּ ۞۞ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ۞۞ּ \

ּ ـ۞۞ּ ּ ּ ۞۞ּ ּ ּ ּ۞۞ ּ ּ ּ ּ ـ۞۞ּ ּ\ּ ּ ּ ۞۞

ּ ۞۞ـּ ּ ּ ۞۞ּ ּ ּ ּ۞۞ ּ ּ ּ ـ۞۞ּּ ּ\ּ ּ ּ ּ۞۞

ּ ۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞

ּ ּ۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞

ֹֹֹֹ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯ ¯¯¯\¯¯¯¯¯¯¯¯

ִ ִ ִ ִ ִ ִ ִ ִ ִִִ ۞ִ۞ ִִִ ִ ִ ִ ִ ִ ִ





منتظر حضورتون هستم


پاسخ: سلام.ممنونم از حضورتون.چون درخواس لینکتون انقدر بزرگ بود لینکتون کردم. البته وبتون هم از نظر محتوا تأیید شد.


پرستو
ساعت18:00---8 آذر 1389
سلام
خیلی ممنون از حضور و دعوت تون

کارتون بسیار عالی و باارزشه
امیدوارم در این راه همیشه ثابت قدم و استوار باشین و موفّق و مؤیّد
اجرکم علی الله ...


یا علی . التماس دعا ... =================================================== علیک السلام ممنونم.انشاءالله با دعا های شما. شما هم ثابت قدم باشید.


رضا
ساعت17:49---7 آذر 1389
سلام جناب طلبه

یک سئوال دیگه دارم که مدتهاست در ذهنم هست

اایا در صدر اسلام دادگاه ویژه روحانیت وجود داشت؟
با توجه به اینکه ایه اسمانی فرماید که ان اکرمکم عندالله اتقیکم
ایا احکام صادره از دادگاخ ویژه روحانیت که بنوعی کاپیتالیسم مذهبی میباشد واجب است یا حرام؟ ================================================== با سلام جناب رضا کمی واقع نگر باشیم دادگاه ویژه روحانیت ربطی به کاپیتالیسم ندارد از لحاظ اهميت و حساسيت بعضي از اقشار در جامعه، دادگاه‏هاي ويژه‏اي براي آنها پيش‏بيني شده و اين مختص به روحانيت نيست. براي نظامي‏ها (ارتشي، سپاهي و نيروي انتظامي) نيز دادسراي نظامي در قانون پيش‏بيني شده است و حكمت تشكيل اين دادگاه‏ها متعدد است؛ مانند: رعايت امنيت ملي، رعايت آبروي صنفي خاص (زيرا آنها داراي لباس مشخص مي‏باشند ودر نتيجه ممكن است كل نظامي‏ها يا روحانيت از لحاظ حيثيت لطمه ببيند) و... پس همان گونه كه در تمام دنيا نظاميان به لحاظ مسايل امنيتي، در دادگاه نظامي محاكمه مي شوند، حضرت امام خميني (ره) براي رعايت مصلحت عمومي جامعه، دستور دادند براي رسيدگي به امور روحانيون، دادگاه ويژه اي تشكيل گردد.


سما
ساعت12:01---7 آذر 1389
سلام . ممنون از حضورتون وبلاگ عالی دارید . خوشحال میشم تبادل لینک داشته باشیم. شما رو با اسم طلبه پاسخگو لینک کنم؟

MELIKA
ساعت16:56---6 آذر 1389
سلام خوبید؟ وب خوبی دارید قلمتون پایدار دوست گرامی فقط یکم جوابش را طولانی دادین خیلی خلاصه تر میشد جواب داد بهرحال ممنون و به امید دیدار

نیک اندیشان
ساعت16:50---6 آذر 1389
با سلام

اصلا" قرار نیست هر دعایی بکنیم به استجابت برسه چرا که به مصالح خود اشراف کامل نداریم ما فقط خواستهء خود را میبینیم بدون جوانب آن جدای از اینکه شاید شرایط شرایط استجابت دعا را هم رعایت نکرده باشیم =================================================== بله ممنونم نطرتون کاملا درست ود روایات هم اشاره به این مطلب شده.


مهناز
ساعت0:53---6 آذر 1389
سلام طلبه گرامی
بسیار طرح جالب و ارزشمندی رو در وبلاگتون دنبال میکنید.

امیدوارم خداوند به اندیشه و قلم شما برکت بدهد.

شما با افتخار به جمع دوستان وبلاگی من پیوند شدید.
شاد و سلامت و سربلند باشید.
در پناه خدا ==================================================== از لطف شما ممنونم.دعا بفرمایید.


مهدی
ساعت22:00---5 آذر 1389
سلام
مطلبتون رو خوندم
جامع کامل بود
به خصوص روایت امیرالمومنین
اما یک نکته
استجابتهای خدا هم یک نوع نیست
اون هم مراتب دارد
بعضی ها تو دنیا
بعضی هادر آخرت
بعضی ها خدا می خواهد بهترش رو به اونها بده
بعضی وقتها می خواهد امتحان کنه
و.....
یا علی
=============================== بله کاملا صحیح می باشد.


مینا
ساعت19:26---5 آذر 1389
سلام
پاسخ زیبایی بود
صبر خداوند متعال زیاد است و ما بنده هاش چون صبر و تحمل نداریم میخواهیم زود به خواسته هامون برسیم چه بسا که اون خواسته به ضرر ما باشه و تاخیر در اون از حکمت خداونده که ما ازون بی اطلاعیم. چه خوبه ما دعاهامونو بکنیم و اجابت اونو بسپریم به خداوند قادر متعال تا اونچه رو که به صلاح ما هست همون صورت بگیره و تسلیم حکمت خداوند باشیم.
یا حق


مینا
ساعت19:23---5 آذر 1389
سلام
پاسخ زیبایی بود
صبر خداوند متعال زیاد است و ما بنده هاش چون صبر و تحمل نداریم میخواهیم زود به خواسته هامون برسیم چه بسا که اون خواسته به ضرر ما باشه و تاخیر در اون از حکمت خداونده که ما ازون بی اطلاعیم. چه خوبه ما دعاهامونو بکنیم و اجابت اونو بسپریم به خداوند قادر متعال تا اونچه رو که به صلاح ما هست همون صورت بگیره و تسلیم حکمت خداوند باشیم.
یا حق


فاطیماه
ساعت16:27---5 آذر 1389
سلام

ممنون از محبتتون و خوشحالم از حضورتون در " حضور عشق "

وبتون جالبه ! بازم تشکر می کنم که اومدین و من با وبتون آشنا شدم

با کمال افتخار لینکتون کردم .

شادباشین و زلال


شعيب ابن صالح
ساعت15:42---5 آذر 1389
بسم الله نور -سلام عليكم بزرگوار-اگر خداوند را قبول داريم به حكيم بودن پس چون و چرا ندارد نه اگر فقط صرف اينكه معاذالله خداوند را بانك ميپنداريم و كارهاي خودمان را هم پول به هيچ جا نميرسيم به قول آيت الله جوادي حفظه الله ما اسلامي حرف زديم ولي قاروني فكر كرديم و به جايي هم نميرسيم اما مطلب بعد آيا آداب دعا را رعايت كرديم؟بعدم وقتي به خداوند كريم لبيك گفتيم بايد نشان بديم كه بابا همينطوريها هم نبوده بايد امتحان بشيم كه آيا ايمان ما واقعي بوده يا خير بايد حكمت الهي را مقدم بداريم چرا كه خداوند هيچوقت دشمن ما نيست و همه فرامينش به سود ماست و سر حكمت و درايت هست نه سر دشمني بعدم اينكه ممكن هست اون بنده خدايي كه از خداوند چيزي طلب كرده يا به صلاحش نباشد يا اينكه :
هر كه در اين بزم مقرب تر هست/ جام بلا بيشترش ميدهند.خلاصه بزرگواري كرديد به ما هم سري زديد يا حق دعاي فرج ============================================== نکات خوبی فرمودید و صحیح می باشد.


اندیشه صادق
ساعت14:41---5 آذر 1389
سلام
ممنون از حضور با ارزشتون ودعوتتون خیلی وبلاگ با ارزشی دارید این رو به جد عرض میکنم که یکی از زیباترین وپر محتواترین وبلاگهایی بود که دیدم وپاسخ شما هم خیلی عالی وکامل بود.
باافتخار لینکش کردم شما هم اگر پسندیدید لینک بفرمایید.
اجرتون با خداوند مهربان ========================================= ممنون از اظهار لطفتون من وظیفه خود که سربازی و نوکری امام زمان باشد راانجام می دهم انشاءالله از ما راضی وخشنود باشد.


یک آشنا
ساعت12:43---5 آذر 1389
زیبا بود پاسختان خداوند اجرتان دهد و بصیرتتان را در این راه بیشتر کند

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:




ارسال توسط هادی فلاح

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 8
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 12
بازدید ماه : 107
بازدید کل : 65818
تعداد مطالب : 64
تعداد نظرات : 842
تعداد آنلاین : 1